уторак, 13. август 2013.

Markiz de Sad



Jedan De Sad,

ludaka koliko hoćeš


  Svakodnevno čitamo o raznoraznim perverznjacima, pedofilima, serijskim ubicama, samoubicama, kanibalima, teroristima, verskim fanaticima, ateistima, čudacima- a jedan od najčuvenijih preteča svih najmonstruoznijih zlodela u teorijskom smislu svakako je markiz De Sad. Nazivaju ga filozofom bluda i apsolutnog zla, nekima je prva asocijacija nešto bolesno, drugima samo nešto što nije baš najbolje shvaćeno.  Gde je istina? Zašto je opstao njegov lik i delo?

 De Sad nije izmislio sadizam, samo je imao tu čast da propagirajući ga o njemu bude naslovljen jedan oblik perverznog seksualnog ponašanja. Živeći u 18. veku  učestovao je u ratu, zatim je bio učesnik niza skandala koji su ga koštali slobode, najveći deo života proveo je po zatvorima i na kraju je dospeo i u ludnicu, a jedan od najranijih tumača njegovog dela Ivan Bloh, seksolog, tvrdi da De Sad nije bio lud.

U kasnijim vekovima, a naročito za vreme francuskog egzistencijalizma, De Sadovo delo je rehabilitovano i u njemu su se pronalazile jasne poruke apsolutne slobode, tačnije De Sad se čitao kao filozof slobode, koji je samo malo skrenuo u pogrešnu stranu (Simon de Bovoar, feministkinja-  zamera De Sadu preterani materijalizam).

 Tačnije, čitao se De Sad oduvek, a  čita se i danas. Jedni se zgražavaju, drugi nalaze  poentu.

 De Sad je verovao da čovek treba da se potpuno prepusti svim svojim nagonima uključujući i onaj ubilački. Pošto je i priroda bezdušna i zla, takav treba da bude i čovek- zaključio je on. Crkva laže i stvara frustrirane pojedince prisiljavajući ih da žive protivno svojoj pravoj prirodi. A prava priroda, po De Sadu, ne poznaje granice. De Sad je kritikujući donekle opravdene stege u kojima su živeli ljudi 18. veka otišao potpuno u drugu krajnost dopuštajući  apsolutno sve. Kod njega nema nikakvog dualizma, samo materijalno. On potpuno isključuje postojanje (ili negira ili ne vidi) bilo kakvih emocija ( pa čak i roditeljskih), po njegovoj teoriji čovek živi samo za sebe i svoja zadovoljstva na račun patnje onog drugog.

Svoju  filozofiju De Sad je isprobavao i u praksi: namamio je u svoj dom jednu beskućnicu ( afera Keler) pod izgovorom da će joj dati posao služavke, zavezao je i potom je bičovao. Zatim joj je na rane stavio vosak- ili lekoviti balsam. Ovo je samo prvi od niza De Sadovih skandala koji je platio zatvorom.. Jedan od  njih  su pijanka i orgije na kojoj je prostitutkama podelio afrodizijak, a one su ga kasnije optužile za pokušaj trovanja.

De Sadovi romani koje je mahom pisao u zatvoru šokirali su i zgražavali tadašnju javnost, a efekat nije ništa drugačiji ni danas.
Orgije u njegovim romanima su samo polazna tačka, završetak je zločin.
Ubijanje žena, dece, incest, abortus, homoseksualnost, sodomija, pedofilija, lezbejstvo, najstrašnija mučenja, kasapljenja žrtvi, beleške o tome kako povrediti drugog, uživanje u zlu i krvi stalna su tematika markizovih knjiga.

U filmu “Quills” iz 2000. ( preveden kao “Otrovno pero markiza De Sada “) glavni junak (u izvođenju Džefrija Raša) slavni sadista De Sad je prikazan kao neko ne može da živi bez pisanja. Zatvoren je u ludnicu i tamo  piše bez prestanka.
Kad ostaje bez pera,( tj. pribora za pisanje) koristi sopstvenu krv da bi pisao i dalje i piše po sebi, svojoj odeći…
Na kraju filma umire u stilu likova koje je sam stvarao- u najgorim mukama.



Нема коментара:

Постави коментар