Zašto Raskoljnikov ubija?
Nedavno
sam gledala ruski film „Zločin i kazna“ po istoimenom romanu Fjodora
Dostojevskog. U prvoj sceni glavni lik pokušava da pobegne policajcima, trči do
kraja ulice, ali ugledavši ispred sebe već dvojicu u uniformama, zastaje,
okreće se i beži nazad. Međutim, i na drugoj strani čekaće ga isto - tačnije od
savesti se nema kud pobeći.
Glavna dilema Rodiona Rodionoviča
Raskoljikova, glavnog junaka „Zločina i kazne“ , jeste da li je dozvoljeno
ubiti ili ne. Ceo roman jeste njegovo tj. piščevo premišljanje i moralna
dilema, dvoumljenje između dobra i zla, između svetla i mraka. Pred čitaocem je
Petrovgrad viđen očima bivšeg studenta koji bez prebijene pare živi u maloj
sobici nalik na mrtvački sanduk. U krajnjem siromaštvu i bedi, prinuđen je
prekinuti studije, od časova koje je davao jedva da je mogao da zaradi za nešto
malo hrane, kreće se ulicama punim pijanaca, prostitutki, smrada, pare, kreča..
Početkom
jula, za vreme neobične vrućine, u njemu je već proklijala
ideja da ubije babu sa sekirom- monstruozna fantazija da je pokrade i tako se
reši svog beznadežnog položaja. Muka Raskoljnikova je nalik onoj Hamletovoj:
ubiti ili ne? Ali za razliku od Šekspirovog tragičnog junaka koji okleva da poslednje
scene, Raskoljnikov u poluludilu i gotovo protivno sopstvenim očekivanjima i
volji ubija - da bi se konačno suočio sa samim sobom i istinom o sebi. Pred
nama je jedan krajnje filozovski cilj:
Rodion je napisao ranije jedan članak o tome da je ljudima koji
su superiorni, sam se tako osećao - jeste dozvoljeno da u ekstremnoj situaciji
ubiju da bi se kasnije iskupili hiljadama dobrih dela koja će učiniti
zahvaljujući tom jednom zlu. Dakle zlo zarad višeg dobra. Ali to je varka.
Ubica je uvek samo ubica i ništa više od toga-
bez obzira na motive njegovog čina, shvatiće to na kraju i sam Raskoljnikov.
Nikakvo dobro delo ne može biti izgovor ili pokriće za jedno zlo.
„Moje srce je zlo“- kaže Raskoljnikov
prostitutki Sonji, priznavši joj svoj teret. U svetlosti i mraku vlastitog pakla,
Rakoljnikov pronalazi put zahvaljujući
susretu sa drugim poraženim ljudskim bićem koje je ostalo na strani dobra i koje
mu pruža ruku – Sonja Marmeladova, devojka od 18 godina, koja prodaje svoje
telo da bi ishranila očevu dečicu. Rodion se zaljubljuje u Sonju još pre nego
što je upoznaje, tačnije ne zaljubljuje se u nju stvarnu već u njenu žrtvu koja
je u potpunom kontrastu sa njegovom ličnom nesposobnošću da trpi, muči se i prihvati realno stanje
stvari, a to je da veliki ljudi prolaze gore od malih – to jeste da svi prolaze
isto, nema povlašćenih, to što je on mislio da je poseban ne znači ništa. Ista
je vaš kao i ona livarka koju je ubio sekirom i pokrao. Čovek je bedan, i to ne
može da se promeni. Sonja je oličenje dobrote jer ona ostaje do kraja
čista. Ona čita Bibliju, bezrezervno voli one koji je ponižavaju – ona je
doslovno ispoštovala Hristovo učenje, ocu pijancu je dala poslednji kopejak,
prodala se za maćehu koja je tuka. Sonja Marmeladova je sve ono što
Raskoljnikov nije – on je sebičan, ponosan, mrzi ljude, sam priznaje da je zao.
Ipak, nalaze se na istom putu. Ona je taj drugi pol koji je njemu potreban- jer
i kad joj prizna svoj strašni zločin samo da bi sebi olakšao- ona ostaje uz
njega.
I Sonja i Rodion su uništili svoje živote. Ona
zbog drugih i zbog hrišćanskih ubeđenja.
On zbog sebe samog i sopstvenih pogrešnih ubeđenja. Sonja je idealizacija dobra
koje ne postoji, a koje je preko potrebno da bi čovek- zločinac opstao, da bi
mu bilo oprošteno i da bi dobio šansu za novi život.
Dostojevski je bio idealista. Verovao je da će
lepota spasti svet. Neko ko je prešao na stranu zla ne može, kako je on verovao,
da se vrati nazad putem iskupljenja,
Sonja koja se prodaje i čita Bibliju teško da je moguća u stvarnom svetu.
Dileme postoje u svakome, loše i dobre misli, ali povratak nazad iz tame je idealizam. U starnom životu
takvi slučajevi su retki. Jer kad se o
nečemu toliko razmišlja, znači da postoji sumnja i delo se obično ne sprovodi.
Нема коментара:
Постави коментар